Всички ние знаем кои са най-споменаваните причини за висок разход на гориво …
… като “тежък крак”, некачествено гориво, меки гуми, климатик, отворени прозорци и прочее други “митове”, които няма да бъдат обект на разглеждане в тази тема.
Кои са в действителност възможните дефекти в автомобила, които водят до висок разход на гориво извън горе споменатите фактори?
Преди да пристъпим в детайли кои са възможните причини, които предизвикват висок разход на гориво при двигателите с вътрешно горене, трябва да сме наясно как точно работят бензиновите и дизеловите двигатели и тези на газ.
Затова продължете да четете …
1. Висок разход на гориво Дизел
За да работи коректно дизеловият двигател се нуждае най-общо казано от качествено гориво, топлина и налягане. При подаване на контакт изчакваме подгревните свещи да загреят горивните камери (дизелите нямат запалителни свещи както при бензиновите двигатели и тези на газ), след което стартерът осигурява налягане чрез завъртане на буталата. Компютърът впръсква гориво преди горна мъртва точка, където температурата и налягането от своя страна го възпламеняват и така се случва задвижването.
Подгревните свещи при дизелите работят не само при стартиране на двигателя, но и след това, докато работната температура в горивната камера не бъде достигната.
Недостатъчно високата температура в горивната камера води до непълно изгаряне на горивото, затруднен старт или никакъв старт, и респективно – висок разход на гориво.
Изгорели горивни свещи се диагностицират с компютър и / или мултиметър с измерване на съпротивлението им.
Турбокомпресорът при дизелите играе съществена роля за мощността и разхода на гориво. Тъй като количеството на въздуха не е в пряка зависимост с горивото, то повече налягане води до по-висока мощност и по-нисък разход на гориво.
Най-честият проблем при турбо компресора е неговата “геометрия”, която спира да работи поради замърсяване или повреден актуатор. Друг по-рядък проблем се явява запушването на маслените магистрали на турбото и / или голям аксиален луфт. Турбо компресорът се тества с компютър или на специален за целта стенд.
Дизеловите дюзи имат ролята да впръскат горивото под много високо налягане и да го “разпрашат” максимално добре.
Най-честият проблем с дизеловите дюзи се явява запушването им от некачествено гориво или друг фактор. Запушената дюза не може да разпръска горивото добре, което пречи на правилното му смесване с въздуха и лошо изгаряне (загуба на мощност и висок разход на гориво).
Дизелови дюзи се диагностицират с компютър и / или специално изграден за целта стенд.
Запушеният DPF (филтър за твърди частици) води до загуба на мощност и гарантирано увеличен разход на гориво.
Частично запушеният филтър за твърди частици може да се отпуши с помощта на водородно почистване.
Изцяло запушеният DPF се оправя само с физическо премахване на DPF както и софтуерно премахване на DPF там, където то е наложително.
2. Висок разход на гориво Бензин
За разлика от дизеловите двигатели, бензиновите такива работят в точно съотношение на горивото спрямо въздуха с много малки отклонения. Най-общо казано дроселовата клапа контролира количеството въздух, което влиза в двигателя (някои по-съвременни двигатели използват системата от всмукателни клапани за целта) като количеството въздух се измерва с MAP сензор (Manifold Absolut Pressure) и / или дебитомер MAF (Mass Air Flow).
На база тези данни компютърът пресмята какво количество гориво да впръска чрез дюзите и кога да подаде искра чрез свещите (наричано още ъгъл на запалване), за да се получи пълно изгаряне на горивната смес. Кислородният сензор (познат още като ламбда сонда) измерва останалия кислород СЛЕД горивния процес и на база тези показания компютърът на колата “взема решения” дали да намали или увеличи впръсканото гориво на всеки следващ такт.
МАР сензорът и Дебитомерът са ключови фактори за правилното функциониране на бензиновия двигател. Без тях е НЕВЪЗМОЖНО да работи двигателят.
Диагностицирането им изисква познания, които не всеки има, защото грешка на таблото ще видите само ако спрат да подават данни, но не и ако подаваните такива са грешни.
Сензорите за въздух се тестват с “живи данни” в реално време и с компютър.
Бензиновите инжектори (вкл. директно впръскване) (подобно на дизеловите такива) имат ролята да впръскат горивото в горивната камера максимално “разпрашено”.
Запушеният бензинов инжектор не може да смеси добре горивото с въздуха, което води до непълно или никакво изгаряне и детонация преди ГМТ (горна мъртва точка). Това може да доведе до спукване на бутало. Бензинови инжектори се тества с компютър или на специален за целта стенд.
Запалителните свещи и Високоволтовите бобини имат ролята да възпламенят горивото.
Най-често срещаните проблеми при тях са спукани свещи, които водят до загуба на налягане в горивната камера и прекъсвания на мотора по време на шофиране, както и недостатъчно напрежение от бобините, познато като Missfire (пропуснато запалване).
Свещи и Бобини се диагностицират с компютър и / или физически след оглед.
Ламбда сондата е най-честият виновник за висок разход на гориво при бензина, защото подобно на дебитомера грешка в компютъра ще видите само ако спре да работи изцяло, но не и ако данните от нея са грешни.
“Ленива” Ламбда сонда се диагностицира само с компютър в реално време с “живи данни”.
Животът на кислородния сензор варира от 30 000 км до 90 000 км в зависимост от неговия производител, цена и качество на изработката.
3. Висок разход на Газ
Повечето бензинови коли са всъщност модифицирани за работа на газ като в конкретния случай под газ разбирайте пропан-бутан, който има близки свойства до тези на бензина, а не метан (природен газ). Метанът няма да бъде обект на нашето обследване!
Колите с газови уредби работят по абсолютно същия начин, описан по-горе в принципа на работа на бензиновия двигател. Различното тук е, че се добавя 2ри компютър, който да управлява допълнителните компоненти на газовата уредба. Същият обаче взeма необходимите данни от сензорите на колата като това става най-често чрез връзка през диагностичната букса OBD II.
До 20% по – висок разход на газ е напълно нормален в сравнение с бензина. Разликата идва от по-високото октаново число на пропан-бутана (от 102 до 115 октана като числото се променя през зимата и лятото, защото се сменя съотношението на смесите пропан спрямо бутан) и от скоростта на горене на газта, която спрямо бензина e по-ниска (т.е. пропан-бутанът гори по-бавно от бензина).
Ако имате висок разход на газ най-вероятно имате и висок разход на бензин. Превключете горивата и тествайте няколко стотин километра. Ако висок разход на бензин е налице, то потърсете професионален диагностик за помощ.
4. Съвети за Икономично шофиране
Ускорявайте плавно без рязко натискане на педала на газта, защото при дизела педалът контролира количеството гориво, а при бензина и газта – количеството на въздуха. При всички случаи бързото ускорение изисква повече енергия, респективно повече гориво.
Избягвайте да зареждате гориво на бензиностанции, които не познавате или виждате за пръв път, защото никак не е тайна, че в България никой не следи за качеството на горивото както трябва.
Проверявайте гумите поне веднъж месечно и дръжте налягането в тях според предписанията на производителя. Меките гумите имат повече контактна площ с пътя, което води до по-голямо триене и с до 15% по-висок разход на гориво.
Използвайте климатика на колата само при необходимост, защото компресорът на авто климатика се задвижва от ремък, свързан с двигателя. Всеки допълнителен товар води до по-висок разход на гориво, като в конкретния случай може да стигне до 20% повече.
Отворените прозорци на колата предизвикват допълнително триене, което може да увеличи разхода ви на гориво с до 7%.
Не използвайте автобокс (багажник над таван), когато нямате нужда от него, защото допълнителното челно съпротивление, което създава може да увеличи разхода Ви на гориво с до 35%!!!
5. Какво да правим ако въпреки т.4 имаме висок разход на гориво?
Ако изпълнявате стриктно нашите съвети за икономично шофиране и въпреки това разходът ви на гориво се различава значително от предписания от завода производител на автомобила ви, то най-вероятно автомобилът ви се нуждае от преглед от специалист по автомобилна диагностика.