Здравейте, приятели, аз съм Александър – главен механик в „Д енд Д Авто сервиз“ и днес ще разгледам една от най-честите причини нашите клиенти да се обръщат към нас за помощ: „колата не пали“.
Ще разкажа какво обикновено се разбира под този израз, защо двигателят може да не стартира, за какви симптоми да наблюдавате и кои са най-често срещаните причини за проблемите при стартиране на бензинови и дизелови автомобили. Освен това ще обърна внимание на някои допълнителни фактори, които често остават скрити за обикновения шофьор, но ние, като специалисти, ги познаваме отлично. Целта ми е да ви дам цялостна картина и да ви помогна да се ориентирате по-добре в ситуацията – дори и само за да знаете кога е време да се обърнете към професионалист за съдействие.
Като човек, който работи ежедневно с различни марки и модели автомобили, усещам, че за собственика често най-важното е машината да „пали и да върви“ безпроблемно. Когато обаче един ден се окаже, че таблото свети, колата не пали или пък колата дава на контакт, но не пали, това се превръща в истински кошмар. Ето защо написах тази статия: за да внеса повече яснота по въпроса „защо не пали колата?“ и да ви дам насоки какво може да бъде проверено или тествано от вас самите, а също и кога е задължително да потърсите автосервиз.
В ТАЗИ СТАТИЯ ЩЕ ОТКРИЕТЕ:
Какво означава „колата не пали“?
Казано на разговорен език, „колата не пали“ е общо определение за ситуации, в които двигателят не стартира. С други думи, не се осъществява процесът на вътрешно горене, който задвижва буталата и оттам цялата кола. За да има процес на горене в цилиндрите, трябва да са налице три важни условия: подходящо гориво, наличен въздух и източник на топлина или искрово запалване (в зависимост от това дали карате дизел или бензин). Ако едно от тези условия липсва, вероятността двигателят да не стартира е огромна.
Преди да се втурна към подробностите, аз, като човек с дългогодишен стаж в ремонта и диагностиката на автомобили, винаги подчертавам, че процесът по стартиране на двигателя на практика се разделя на две части:
1. Това, което зависи от шофьора:
• Поставяте ключа на контакт или натискате старт бутона (в зависимост от системата на автомобила). Така активирате бордовите електронни системи, горивната помпа и пр.
• Давате командата за стартиране (завъртате ключа или натискате бутона). Това задейства стартера, който чрез бендикса си зацепва маховика, завърта коляновия вал и принуждава буталата да влязат в движение.
2. Това, което не зависи от шофьора:
• Бордовият компютър прави своя „първоначален анализ“, отчитайки температура на въздуха, температура на двигателя, налягане, положение на коляновия вал и др. фактори.
• Подбира най-добрия момент за впръскване на гориво, най-точния момент за подаване на искра (при бензин) или за активиране на подгревните свещи (при дизел), за да се осигури нужната топлина.
• При коректно изпълнение на всички тези условия двигателят запалва.
Разбира се, има още детайли и подсистеми, но гореописаното е общата рамка. Ако някой елемент от веригата се повреди или липсва, често първият симптом е именно това, че колата не пали.
Основен признак: Стартерът (не) работи
За да разгледаме подробно защо не пали колата, е добре най-напред да определим дали стартерът се завърта, или изобщо не дава признаци на живот. Дори и да звучи странно, най-често срещаният сценарий, с който се сблъскваме като механици, е следният: клиентът се обажда и съобщава, че колата дава на контакт, но не пали. Питам го какво се случва, когато врътне ключа в позиция „старт“. В повечето случаи отговорът е: „Нищо не се чува“. Това може да означава няколко неща:
1. Няма ток в акумулатора (паднал акумулатор или повредени/разхлабени клеми).
2. Предпазителят или релето за стартера са изгорели.
3. Самият стартер е изгорял или има механична повреда в бендикса (не може да изхвърли зъбното колело за зацепване).
4. Лоши връзки и окабеляване, които не подават напрежение към стартера.
Когато таблото свети, но колата не пали, много хора започват да се чудят дали проблемът е в акумулатора. Действително, понякога бордовите системи имат нужда от по-малко ток, за да светят индикаторите, докато стартерът се нуждае от значително по-голям пусков токов поток, за да завърти двигателя. Ако акумулаторът е на ръба, той може да подава малко стартов ток (за да светне таблото), но да не е достатъчен, за да задвижи стартера.
Съответно, когато видя, че нищо не се случва при завъртане на ключа, първо проверявам състоянието на акумулатора и релето за стартера. Ако открия повреда там, отстранявам я. В повечето случаи поставянето на нов или добре зареден акумулатор решава този проблем. Когато обаче се окаже, че ток има, реленцето е наред, но пак колата дава на контакт, но не пали (стартерът не се чува изобщо или издава само слабо чаткане), тогава повредата често е механична – в самия стартер. Тук вече идва една от специалностите на нашия сервиз: предлагаме ремонт на стартери с гаранция, защото знаем, че това не е рядък проблем.
Различни сценарии при стартиране
• Стартерът не дава абсолютно никакъв звук:
Обикновено това означава пълна липса на електрически контакт или тотална повреда в стартера.
• Чува се единствено „щрак“ при опит за стартиране:
Това предполага, че бендиксът се опитва да изхвърли и зацепи маховика, но двигателят не се завърта. Възможно е проблемът да е в зацепването, липса на достатъчно ток или друг механичен проблем, който блокира вала.
• Стартерът се върти, но коляновият вал не се задвижва:
В такъв случай, често зъбното колело на бендикса не „закача“ зъбния венец на маховика.
• Стартерът върти силно, но двигателят не „запалва“:
Това е класическото „колата върти, но не пали“, т.е. стартерът си работи, но няма запалване на горивото. Тук вече навлизаме в следващата част от обсъждането.
Когато стартерът върти, но колата не пали (дизел)
Сега идваме до любимата тема на всички, които имат автомобил с дизелов двигател: защо колата не пали при дизел ? Разликата между дизеловото и бензиновото гориво е в начина, по който настъпва процесът на възпламеняване. При дизела този процес зависи главно от високото налягане и топлината, генерирана от сгъстения въздух в цилиндъра. Именно тази висока температура подпалва впръсканото гориво, без да е нужна искра, както е при бензина.
Подгревни свещи
Когато стартерът върти, а дизеловата колата не пали, първото, което винаги проверявам, са подгревните свещи. При студено време свещите трябва да доставят достатъчно топлина вътре в цилиндрите, за да позволят възпламеняването на дизеловото гориво. Когато свещите са изгорели или силно амортизирани, автомобилът или няма да запали, или ще стартира много трудно.
• Признак за проблем с подгревните свещи:
Ако въртите стартера по-дълго време в студено време и не успявате да запалите, а от ауспуха ви излиза черен дим, това значи, че гориво влиза в цилиндрите, но не се възпламенява и излиза като незапалени пари.
• Трудно пали след престой дизел:
Често такъв симптом (особено в по-хладни сутрини) говори, че поне една или повече подгревни свещи не функционират правилно.
Компресия и налягане в горивната система
Дизеловите двигатели разчитат на високо налягане за впръскването на гориво. Ако има проблем с компресията (например износени сегменти или уплътнения на буталата) или с горивната помпа (подкачваща или високонагнетателна), тогава просто колата върти, но не пали.
• Подкачваща помпа:
Тя се намира в резервоара и изпраща гориво към високонагнетателната помпа на двигателя. Ако не подава гориво или налягането е твърде слабо (запушен горивен филтър например), горивото няма да достига до високонагнетателната помпа с достатъчно налягане.
• Високонагнетателна помпа:
Това е „сърцето“ на дизела. Чрез нея се постига нужното най-високо налягане, а управляващият блок (ECU) задава момента и продължителността на впръскването.
• Сегменти и компресия:
Ако компресията е много ниска, горивото няма да се самовъзпламени. Обикновено това се случва при износени двигатели или при специфични повреди (например спукани бутала, неуплътняващи клапани, спекли сегменти и др.).
В такива ситуации тестът за налягане или замерването на компресията са най-сигурният начин да се диагностицира дали проблемът не е свързан с компонентите, отговорни за създаването на налягане в цилиндрите или в горивопровода.
Когато колата пали и гасне дизел
Понякога ситуацията не е само „не пали изобщо“, а колата пали и гасне (дизел). Това може да бъде още по-объркващо за шофьора, защото привидно двигателят стартира, но секунди по-късно изгасва. Причината често се крие в:
• Неправилна работа на горивната помпа:
Възможно е горивото да стига само за начално запалване, след което количеството или налягането не са достатъчни за стабилен режим на работа.
• Въздушни мехурчета или течове по горивната система:
Ако имате недобре уплътнени маркучи или филтри, системата може да засмуква въздух и двигателят да спира да работи.
• Запушен горивен филтър:
При запушен или силно замърсен филтър, дебитът на гориво може да е критично нисък след първоначалния старт.
Когато колата гасне в движение и не пали повече, възможно е повредата да се задълбочи или да се появи неизправност в електрониката – проблем с датчици, налягания, температурни сензори и пр. Тъй като модерните дизели са високотехнологични двигатели, диагностиката и отстраняването на проблемите изискват професионална апаратура и опитен екип.
Когато стартерът върти, но колата не пали (бензин)
Нека видим и другата страна на монетата – бензиновите мотори. Както споменах, при тях горенето се осъществява чрез искра, генерирана от запалителните свещи (т.нар. искрови свещи). Горивото също се разпръсква под определено налягане, но обикновено е по-ниско от това при дизела. Моментът и продължителността на впръскване също се управляват от компютър, но тук имаме една допълнителна особеност – запалителна бобина (или няколко), която повишава напрежението от 12 V до десетки хиляди волта, нужни за искрата.
Запалителни свещи и бобини
Най-честата причина за симптома стартера върти, колата не пали (бензин) е проблем със запалителните свещи и/или бобините. Искрата може да е твърде слаба или изобщо да не се генерира. Свещите работят в много тежка среда – непосредствено в камерата за горене, където температурите са високи и често се образува нагар по електродите.
• Подмяна на свещи:
Производителите имат препоръчителен интервал за смяна (напр. 30 000, 40 000, 60 000 км и т.н., в зависимост от типа свещи). Не бива да се пропуска този интервал, защото износените свещи могат да доведат до трудности при стартиране и нестабилна работа.
• Повредени бобини:
Бобините също имат свой „живот“. Ако при вас колата пали и гасне (бензин), възможно е да имате повредена или полуработеща бобина, която в началото да успява да генерира достатъчно силна искра, но след това да прегрява или да не издържа на натоварването. Случва се и бобината да дава искра, но тя да е нестабилна и да предизвиква пропуск в запалването (т.нар. – misfire), особено при по-високи обороти.
Въздухо-горивна смес
Бензиновите двигатели са много „капризни“, когато говорим за точния микс между въздух и гориво. Ако не се поддържа необходимото съотношение, двигателят няма да стартира или ще стартира трудно и мъчно.
• Сензори MAF, MAP и ламбда сонда:
Тези три елемента се грижат за оптималното смесване на въздуха и горивото. MAF (Mass Air Flow) измерва дебита на постъпващия въздух, MAP (Manifold Absolute Pressure) – налягането в колектора, а ламбда сондата следи за остатъчен кислород в изгорелите газове. Проблем в някой от тези сензори често води до това, че колата върти, но не пали.
• Запушен или повреден дроселов клапан:
Този клапан контролира количеството въздух, което влиза в двигателя при празен ход и по време на ускорение. Запушвания или повреди могат да „задушат“ мотора.
Когато колата пали и гасне (бензин)
Случва се водачът да успее да запали за момент, но автомобилът веднага да заглъхне и да изгасне. Тогава въпросът „защо колата не пали?“ се превръща в „защо пали и гасне веднага?“. Вариантите могат да са много:
• Неизправен горивен филтър или слаба горивна помпа:
Подобно на дизела, ако горивото не постъпва с нужното налягане и дебит, автомобилът може да стартира (с наличното гориво във рейла или в системата), но след това да изгасне.
• Проблем в електрическата инсталация, имобилайзер или ECU:
Ако електронният блок засече грешка или имобилайзерът не разпознае ключа, двигателят може да изгасне веднага след запалване.
• Пропуск на въздух СЛЕД дебитомера:
Т.нар. „вакуумни течове“ могат да предизвикат сериозно разминаване в стойностите на въздухо-горивната смес, което кара компютъра да изключва двигателя.
Практически стъпки за вас като шофьор
Често, преди да стигнете до сервиза, бихте искали да опитате няколко бързи проверки. Винаги съм казвал, че е чудесно, когато клиентът има поне елементарни знания, за да извърши базови тестове и да ни даде по-конкретна информация още по телефона. Това пести време и насочва диагностиката в правилната посока:
1. Проверете акумулатора:
• Може да измерите напрежението с мултицет: ако е под 12,2 – 12,3 V, вероятно е разреден.
• Ако имате подръчен стартерен бустер или кабели, опитайте да запалите с тях.
2. Слушайте какво се случва при завъртане на ключа:
• Ако няма звук или чувате само щракване, проблемът може да е стартерът, релето, акумулаторът или връзките.
• Ако стартерът върти активно, но няма запалване, тогава потърсете други симптоми (дим, мирис на гориво, съобщения на таблото).
3. Гориво:
• Проверете дали имате достатъчно гориво. Понякога повреден поплавък може да показва грешно ниво в резервоара.
• Огледайте се за течове или мокри петна под колата.
4. Свещи и кабели (при бензинови автомобили):
• Ако е възможно, свалете свещите и ги огледайте. Ако са силно почернели или мокри, има проблем с горивната смес или запалването.
5. Подгревни свещи (при дизелови автомобили):
• Ако времето е студено и трудно пали след престой (дизел), голяма вероятност има подгревните свещи да са проблемни.
6. Електроника и грешки:
• Ако на таблото се появяват предупредителни лампи, запишете или снимайте какво точно свети, след което може да ни го изпратите по Viber.
• Имайте предвид, че някои модели коли записват грешки, които могат да се прочетат и с обикновен OBD-II четец , а други само със специализирана диагностична апаратура.
Често срещани грешки при самостоятелни ремонти
Разбираме желанието на много шофьори да се справят сами с проблема и да спестят пари. Все пак, някои хора имат опит и инструменти, а и на пазара има лесно достъпни всякакви авто части. Проблемът е, че често така се стига до ситуация, в която се закупуват и сменят няколко компонента на „око“ (например слагат се нови запалителни свещи, сменят се бобини, подгревни свещи и т.н.) без да се направи правилна диагностика преди това.
Резултатът?
Колата пак не пали, а вече сте дали средства, които няма да си върнете никога, дори ако оригиналните части са се оказали изправни.
Още по-лош сценарий е, когато самодейно се бърка в ангренажната система, инжекторите, управлението на мотора или електрониката, без да се познава специфичната технология на конкретния модел двигател. Такива интервенции могат да доведат до още по-големи щети, които после струват в пъти повече за отстраняване.
Диагностика и ремонт в „Д енд Д Авто сервиз“
Когато при нас дойде автомобил със следните оплаквания: „колата не пали (дизел)“, „колата пали и гасне (бензин)“ или изобщо „колата върти, но не пали“, винаги започваме с базова проверка, но имаме и предимството на специализираната ни техника за диагностика. Понякога проблемите са много фини и не могат да бъдат установени „на ухо“ или с ръчна проверка. Използваме компютърни уреди за анализ, които проверяват налягането, електрическите вериги, тестват релетата в реално време, датчиците и т.н.
1. Първа стъпка – разговор с клиента:
• Разпитваме подробно кога се е появил проблемът, при какви условия, колко време стои колата без да бъде карана, има ли шумове, дим, миризми и пр.
2. Обстоен оглед:
• Визуално проверяваме клемите на акумулатора, окабеляването, кабелите към стартера, ремъците, състояние на други важни компоненти по двигателя.
3. Компютърна диагностика:
• Свързваме се към бордовата система на автомобила и следим за грешки, свързани с горивната система, подгревните свещи, бобините, датчици и т.н.
4. Тест на налягане и компресия:
• При дизелите често проверяваме помпите, рейла, дюзите. При бензина – налягане във рейла, състояние на горивния филтър, налягане на помпата.
5. Проверка на запалителната система (при бензин):
• Тук влизат тестове на бобини, свещи, кабели, замерване на съпротивление, визуална проверка на искрата и прочее.
Чак след като сме сигурни откъде идва проблемът, преминаваме към ремонтните дейности. Винаги се стремим да обясняваме на клиента ясно какво сме установили, защо определената част е повредена и как замяната й ще реши проблема.
!!! Държа да отбележа, че ние в „Д енд Д Авто сервиз“ даваме гаранция не само за частите, но и за труда си. Именно така изграждаме доверие и удовлетворение у нашите клиенти!
Кога (и защо) да потърсите нашия сервиз?
Всеки случай на „защо колата не пали“ е уникален. Понякога проблемът е дребен и може да бъде отстранен с елементарен бърз ремонт или подмяна. Друг път става дума за сериозен дефект или износване, което изисква професионално обслужване.
В „Д енд Д Авто сервиз“ имаме дългогодишен опит в решаването на всякакви случаи – от най-елементарните до най-сложните. Разполагаме както с високотехнологична диагностична апаратура, така и с механици, които са виждали и поправяли почти всичко, което може да ви хрумне за един автомобил.
Ето няколко сигнала, че е време да ни се обадите:
1. Проблемът се повтаря многократно и не е свързан само с временно разреждане на акумулатора.
2. Колата върти, но не пали, а вече сте проверили, че акумулаторът е изправен.
3. Имате оплакване: колата не пали (дизел) сутрин, а вие редовно сменяте подгревните свещи и горивните филтри, но без резултат.
4. Колата пали и гасне (бензин) или колата пали и гасне (дизел) – т.е. стартира се за секунди и след това се самоизключва без очевидна причина.
5. Колата гасне в движение и не пали отново, докато не мине време или не се случи нещо друго.
6. Пали и гасне при студен двигател – симптом, който често обърква собствениците и изисква много задълбочена и точна диагностика.
7. Съмнявате се в повреда по електрониката, имобилайзера, ключа или системите за сигурност.
Във всеки от тези случаи правилният ход е да потърсите сервиз със сериозен опит и добро оборудване. Съвременните автомобили са все по-сложни, а грешните действия могат да доведат до по-скъпи ремонти.
Личен коментар и финални думи
Независимо дали говорим за бензинов или дизелов двигател, когато колата не пали или колата върти, но не пали, потенциалните причини са наистина много. Често за обикновения човек проблемът изглежда като един и същ („не стартира“), но в действителност ние гледаме поне десет различни фактора. Затова в нашата практика винаги се старая да правя систематична диагностика, за да не пропусна нещо важно.
Разбира се, всеки, който има нужните знания и инструменти, може да се пробва да отстрани сам повредата. Понякога наистина успява, но често опитите водят до излишно похарчени средства за части, които впоследствие се оказват ненужни. За мен един от най-големите плюсове на професионалния ремонт е гаранцията – и за частите, и за труда. Когато излезете от нашия сервиз, вие знаете, че сте получили експертно обслужване, а ако възникне проблем с ремонтирания компонент, ние ще го отстраним без допълнителни разходи за вас.
И нека завърша с нещо вдъхновяващо: Шофирането трябва да е удоволствие и спокойствие, а не повод за стрес. Да, понякога колите ни поднасят изненади, но всяка повреда е възможност да научим нещо ново за машината и за себе си. Когато се грижите за автомобила си с внимание и доверите диагностиката и ремонта на добър авто електро сервиз, пътят пред вас е много по-безпрепятствен. Усмихнете се! Следващият старт може да е безупречен.