Използване на Рециклиран Фреон – какви са рисковете?

Повече от 90% от автомобилният пазар в България е съставен от коли 2ра ръка. Независимо дали купувате употребяван автомобил от частно лице или нов внос, това винаги крие своите рискове. Но в тази статия няма да говорим за повечето от тях, а конкретно за един – Автоклиматика.

Вземате колата, времето се затопля и отивате на „пълнене на автоклиматик“. Майсторът „закача“ машината и след има – няма 15 минути „всичко е готово“! Момент… Какво изтеглихте от автомобила? А какво вкарахте обратно? Защо климатикът не работи така добре, както се очаква от него?

Едно просто на пръв поглед дозареждане на автоклиматика с рециклиран фреон крие доста „подводни камъни“ и ако искате да разберете какви са те и как да се предпазите от някои нелоялни практики четете статията до края!

В ТАЗИ СТАТИЯ ЩЕ ОТКРИЕТЕ:

Какво представлява фреонът за кола?

1,1,1,2 – тетрафлуороетан (известен също като норфлуран (INN), R-134a, фреон 134а, форан 134а, генетрон 134а, зелен газ, фреон r134a, флорасол 134а, сува 134а, или HFC-134a) е флуоровъглеводороден (HFC) хладилен агент с термодинамични свойства, подобни на R-12 (дихлородифлуорометан), но с незначителен потенциал за разрушаване на озоновия слой. Фреон R134а е разработен първоначално, за да замени R12 в климатичните системи на автомобилите (тези до 1995 г.). През 2013 г. на автомобилния пазар започва постепенното му спиране и преминаване към HFO-1234yf (фреон 1234) и други хладилни агенти, чиито GWP е подобен на CO2 (въглеродния двуокис).

Трябва ли и защо да се използва рециклиран фреон?

Въпреки незначителния си потенциал за разрушаване на озоновия слой, фреон r134a и фреон 1234yf трябва да се събират  (рециклират), а не да се изпускат в атмосферата. Производството, използването и рециклирането на хладилни агенти от климатиците, които причиняват разрушаване на озоновия слой и глобално затопляне, се регулира от Монреалския протокол и Протокола „Киото“.

Как се рециклира фреонът за автомобили?

Процесът по рециклиране на един фреон започва още с влизането на автомобила в автосервиза. Независимо каква е причината за изтеглянето му от автомобилната климатична система (ремонт на автоклиматика или просто проверка на количеството фреон и дозареждане), хладилният агент никога не трябва да бъде изпускан в атмосферата.

Процесът започва със свързване на машината за автоклиматици със сервизните портове на автомобила:

  • Машината започва да изсмуква фреона от автомобила
  • Хладилният агент преминава първо през маркучите, а после попада в дехидратора
  • Дехидраторът го „рециклира“ като го изпарява под ниско налягане и пречиства от остатъчното масло и други примеси (влага и стружки), когато това е възможно
  • Накрая фреонът продължава своя път към радиатор-кондензатора, където се компресира под високо налягане, втечнява и охлажда преди да се влее в резервоара (бутилката) за съхранение на машината за автоклиматици.

Как рециклираният фреон за кола стана „лошият“?

Рециклирането на фреона с автоматична машина за автоклиматици се явява едва първия етап от „пълното“ му обновяване. Това, което машината в автосервиза не може да направи обаче е да го пречисти на 100% и да „оцени“ химическия му състав (това може да се случи само в индустриалното производство).

Както споменахме в началото на статията, фреон 134а е трикомпонентен. Отделните компоненти в химическия му състав имат различно тегло на ядрото на молекулата и различна летливост. Това ще рече, че когато климатичната система на автомобила ви се нуждае от дозареждане тя е изпуснала част от количеството фреон, но в различно съотношение на компонентите (най-летливият от тях „изчезва“ първи) и това нарушава хладилните му свойства.

Плюсове и Минуси на рециклирания фреон.

Предвид казаното в предишния параграф, става ясно, че при изтеглянето на хладилния агент от автомобила машината за автоклиматици смесва различни по качество, чистота и химично съотношение на компонентите фреони; има вероятност да останат примеси от масло, което също не знаем в какво състояние е (фреонът се разтваря в маслото на компресора), както и други примеси като влага и фини метални стружки (особено, когато дехидраторът на автомобила не е бил сменян по предписание и навреме).

МИНУСИ:

  • Рециклираният (изтеглен / стар) фреон е с нарушен химичен състав, респективно – с нарушени хладилни свойства (не охлажда така добре, както 100% чистия индустриален такъв)
  • Останалите примеси от влага, стружки и масло могат да повредят климатичната система на автомобила ви – влагата има обратни физични свойства на фреона (фреонът се втечнява под налягане, а водата се изпарява – това води до свръх високо налягане в кондензатора и опасност от спукване); стружките и старото масло могат да попаднат при движещите се части на компресора и да го блокират.

ПЛЮСОВЕ:

  • Връщането на изтегления „рециклиран“ фреон от машината за автоклиматици обратно в автомобила ви е еко съобразно според Монреалския протокол и Протокола „Киото“.

Често използвани нелоялни практики на търговците на автомобили?

1. Търсят най-ниската цена, за да спечелят повече от продажбата, затова „пълнят климатика“ с най-евтиния „рециклиран“ фреон, който намерят и „колкото да лъхне студено“.

или

2. Пълнят автомобилната климатична система с въздух просто, за да създадат налягане, което да включи компресора, когато вие отидете да пробвате автомобила.

Това е особено опасно, защото вие няма как да знаете какво има вътре и отивайки на „дозареждане“ с една машина се получава така, че изтеглят въздух от колата и ви връщат въздух.

При толкова много минуси какво е решението тогава?

Използването на една машина за климатици за целия процес от изтеглянето, рециклирането до връщането му обратно в автомобила, на който не знаем официално историята е не само несериозно от страна на автосервиза, но и може да доведе до сериозни проблеми след това.

За съжаление това е масова практика в повечето автосервизи, особено при онези, които не специализират в зареждане, обслужване и ремонт на авто климатици и разполагат само с една машина за пълнене.

Ние от Автосервиз ДД Ауто сме единствените, които предлагаме зареждане на автоклиматици (дозареждане) със 100% чист индустриален фреон 134а (и фреон 1234yf) на цена, малко по-висока от рециклирания, но пък в точното съотношение на химичния му състав и гарантирано 100% чист от влага и всякакви други примеси. Разполагаме с 8 машини за зареждане на автоклиматици – с 4 от тях само теглим стар фреон, а с останалите 4 зареждаме със 100% хладилен агент.

А това означава:

  • Гарантирано най-добри показатели на охлаждане дори при температури от +35 °C
  • 100% чистият фреон работи при по-ниски налягания, а това означава по-малко „тормоз“ за двигателя и по-нисък разход на гориво
  • 100% чистият фреон за кола свежда до минимум вероятността от механични повреди по автомобилната климатична инсталация.

Какво се случва с изтегления „рециклиран“ фреон?

Винаги може да пожелаете връщането му обратно в автомобила ви и да бъдете една идея „по-зелени“, но информиран за всички рискове от това. А каквото остане ние връщаме за обратно изкупуване и рециклиране на индустриално ниво.

Независимо от вашия избор ние сме тук, за да ви консултираме най-добре.

Очакваме Ви!

🔎 ВИЖТЕ ОЩЕ:

Facebook
Skype
WhatsApp
Email
Print
Уважаеми Клиенти,

Автосервизите ни в Младост и Люлин няма да работят на 6, 7 и 8ми Май 2023 г. включително.

Желаем Ви весели празници!

Уважаеми Клиенти,

Автосервизите ни в Младост и Люлин няма да работят на 14, 15, 16 и 17 Април 2023 г. включително.

Желаем Ви весели празници!