Технологиите при скоростните кутии се развиват с големи темпове, особено при автоматичните такива. Не така стои въпросът при ръчните трансмисии, при които принципът на работа не е мръднал особено за последните 100 години, като изключим добавянето на синхронизатори и демпферни маховици.
По едно обаче си приличат всички те – ръчните скорости имат съединител. И той е консуматив!
Как работи съединителят?
Най-простичко казано той предава въртящия момент от двигателя към скоростната кутия, а тя на свой ред – на колелетата. Това, за което служи основно, е да “отделя” двигателя от скоростите, за да може да превключваме предавките.
Повърхността на съединителя е покрита с фрикционен материал и от 2те страни.
А ето как да тестваме съединителя сами!
1. Признак първи – Приплъзване на съединителя.
Фрикционният материал, за който споменахме в предишния абзац ( наричан още по български – феродо ), се износва с времето ( при градско каране най-бързо ). Това отдалечава съединителя от огледалния диск и той губи постепенно силата си на притискане. Това води до приплъзване на съединителя.
Проблемът “приплъзване” се диагностицира сравнително лесно. Подпрете предните колела на автомобила, да речем в нисък бордюр. Запалете двигателя, натиснете съединителя докрай и включете на 3та предавка. Вдигнете леко оборотите – около 1500 например, и започнете да отпускате бавно съединителя.


Ако автомобилът изгасне – добре. Ако отпуснете докрай съединителя и моторът още работи – то 100% има приплъзване и сте за смяна на съединител!
2. Признак втори – Придърпване при потегляне.
Как да тестваме съедителя за придърпване? За да диагностицирате проблема “придърпване” е необходимо да направите следното – запалете двигателя на вашия автомобил, натиснете съединителя докрай и включете на първа предавка. След това започнете да отпускате много плавно амбреажа. Ако усетите придърпване / претрисане / побутване в левия крак ( усеща се много отчетливо в самия педал ), то проблемът е налице. Най-честият виновник за появата на придърпване е попаднало масло и/или хидравлична течност по фрикционната повърхност на съединителя. Обикновено това се случва, когато протече семеринг на двигателя и/или на скоростната кутия.
Попадналото масло и / или хидравлична течност по съединителя започват да прогарят от силното триене и липса на добро сцепление помежду им и повреждат феродото на съединителя необратимо.
Единственото решение в този случай е смяна на съединител!
3. Признак трети – Шум при натиснат педал на съединителя.
Как да тестваме съединителя за за вреден шум? Шумът може да се появи в 2 различни случая – запалете двигателя на вашия автомобил и отворете прозореца, натиснете съединителя докрай и сложете лоста на неутрална предавка. След това отпуснете плавно амбреажа. Слушайте внимателно дали започвате да чувате шум на “ромолене”. Ако звукът се променя “видимо” имате проблем или с лагера на съединителя, или с демпферния маховик ( ако автомобилът ви е оборудван с такъв изобщо ), или и с двете.
За съжаление възможните проблеми не се изчерпват само с посочените по-горе 3 варианта. Други не малки често срещани дефекти при съединителите са:
- Разтегнато или Скъсано жило на съединител
- Теч от горната или долната помпа на съединителя
- Въздух в хидравликата на съединителя и други.
Какво може да е по-лошо от смяна на съединител?
Неговата НЕ смяна, когато това е наложително. Една евентуална повреда на съединителя, която би ви оставила на пътя ще ви коства пари за пътна помощ, пари за смяна така или иначе, но и пари за допълнителни проблеми, причинени от повредата на амбреажа – като счупена скоростна кутия, например.
Ние от “D&D Авто Сервиз” ви съветваме да се обърнете към специалист възможно най-скоро ако забележите някой от по-горе описаните проблеми.
Повярвайте ни – ще ви излезне по-евтино!