Смяна на спирачна течност е може би една от най-евтините услуги, що се отнася до периодичното обслужване на автомобила, но и най-пренебрегваната от всички шофьори. За тези от Вас, които все още не знаят, смяна на спирачна течност трябва да се прави на всеки 2 години или 60 000 км.
В тази статия ще разгледаме до колкото е възможно подробно признаците, които ни подсказват, че вече е дошъл моментът за смяна на спирачна течност, както и какво я налага.
Основни факти за спирачната течност, които всеки шофьор трябва да знае.
Спирачната течност старее! Също така е силно хигроскопична (абсорбира влага) и нивото й намалява с износването на накладките (или ако, недай си Боже, има теч в хидравличната спирачна система).
1. Спирачната течност е тъмно кафява на цвят.
Спирачната течност потъмнява, когато абсорбира повече от 3% влага. Причина за случващото се може да е недозатегната капачка на контейнера, спукано казанче и / или доливането на друга течност.
Влагата в спирачната течност е опасна!
Каквато и да е причината – смяна на спирачна течност е крайно наложителна при потъмняване особено ако става дума за влага в хидравликата.
2. Изтичане срока на годност.
Да – спирачната течност има срок на годност и той е 2 (две) години.
Извършете смяна на спирачна течност веднага след закупуването на автомобил, особено на такъв втора употреба!
3. Смяна на Елементи по Спирачната Система.
Смяна на спирачна течност се налага задължително в случаите, когато се сменят елементи, част от спирачната система – например като спирачна помпа, спирачни апарати, спирачни маркучи и още много други. Причината е, че в хидравличната система могат да попаднат чужди тела като мръсотия (прах, масла, греси) и влага.
4. Трудно спиране при продължително спускане.
При продължително спиране с висока скорост се отделя огромно количество топлина, която се пренася по челюстите, апаратите, накладките и спирачните бутала до спирачната течност. Когато има наличие на влага в хидравликата, тя се изпарява мигновено от високата температура и парата образува малки въздушни джобове, които пречат да се упражни достатъчно натиск върху спирачните бутала, а от там и върху спирачните дискове.
5. Корозия по спирачните елементи.
Това е възможно най-лошият сценарии, при който задължително се налага смяна на корозиралите елементи, освен смяната на спирачна течност.
Корозията може да предизвика задържане на буталата и да попречи на нормалното им прибиране в изходна позиция, което от своя страна да доведе до придърпване на една страна при спиране, неравномерно износване на накладките и дисковете и висок разход на гориво.
Нека да обобщим:
Основен враг на спирачната течност е влагата!
Количеството влага може да се установи със специален професионален тестер, с който ние разполагаме.
Когато автомобилът ви е оборудван с ABS и ESP:
Когато автомобилът Ви е оборудван с ABS (Anti-Lock Brake System) и ESP (Electronic Stability Program) трябва да се обърне специално внимание при смяната на спирачната течност, защото този тип системи имат допълнителна електрическа помпа и множество клапани, които пренасочват спирачното усилие автоматично предвид редица условия.
Обезвъдушаването при такива системи се извършва през ECU-то (Electronic Control Unit) на автомобила посредством специализирана диагностична апаратура!
Ние от „D&D Авто Сервиз“ ви съветваме да извършвате Смяна на Спирачна течност на всеки 2 години или 60 000 км.
🎁 "D&D Auto Service" Ви предлага напълно безплатно тестване качеството на спирачната течност на колата ви!